I kooliastme õpikute autorid on Teie ees:
Anu Purre
Kunstnik, kunstiõpetaja ja kunstistuudio juhataja
Olen kunstnik, kunstiõpetaja ja didaktik, kelle jaoks kunstiharidus ei ole lihtsalt amet, vaid elutöö. Minu teekond kunstimaailmas on kulgenud nii loova kunstniku, õppejõu kui ka õppematerjalide autorina.
Oman kahte kunstimagistri kraadi (MA) Eesti Kunstiakadeemiast, kunstimagister (1995) ja kunstiajaloo ja kunstiõpetaja (2005). Praeguses töös on mõlemad haridused osutunud väga vajalikuks, üks toetab teist.
Üle 30 aasta olen tegelenud kunstiõpetuse arendamisega – juhendanud lapsi, noori ja täiskasvanuid. Pea 20 aastat töötasin Eesti Kunstimuuseumis muuseumipedagoogina ja sellest 10 aastat Kumu kunstimuuseumis kuraator-metoodikuna. Peaaegu sama kaua olen olnud õppejõud Eesti Kunstiakadeemias ja Tallinna Ülikoolis, õpetades kunstididaktikat ja muuseumipedagoogikat ning juhendades erinevaid praktikaid. Olen kureerinud näitusi, andnud loenguid ja viinud läbi erinevaid koolitusi õpetajatele, et toetada kunstiõpetuse sisulist ja praktilist arengut. Samal ajal olen tegevkunstnikuna esinenud paljudel rühmanäitustel ja teinud 12 isiknäitust.
Üks minu koostatud õpik, mis sisaldab kunstitehnikaid ja kompositsiooniõpet, on olnud kasutusel Eesti põhikoolides alates 2005. aastast. Samuti on kasutusel mitmed koostöös loodud õpikud ja projektiraamatud. 2024. aastal andsin välja kalligraafia käsiraamatu “Kunstiks kirjutamine”.
Hetkel juhin Anu Purre kunstistuudiot ARS Kunstilinnakus. Õpetan kalligraafiat, kompositsiooni, kunstnikuraamatut ja erinevaid kunstitehnikaid, rõhutades traditsiooniliste ja eksperimentaalsete lähenemiste tasakaalu. Õpetajana kasutan positiivset psühholoogiat, keskendudes õpilaste õnnestumistele ning julgustades isikupärast loomingut. Usun, et iga kohtumine õpilasega on võimalus avastada uusi vaatenurki ja arendada loovust, säilitades igaühe ainulaadsuse.
Soovin, et minu õpilased avastaksid kaasaegse kalligraafia professionaalsed võimalused ning tunneksid rõõmu käsitsi loomise protsessist.
Kunstiõpetust üldhariduskoolides pean väga oluliseks, lausa eluliselt vajalikuks inimese arengus.
Kertu Sillaste
Olen õppinud tekstiilikunstnikuks Eesti Kunstiakadeemias. Alustasin loometeed gobeläänvaipade ja siidimaaliga, kuid nüüdseks on minu südameasjaks saanud raamatute illustreerimine ja autoriraamatute loomine. Piltide kaudu lugude jutustamine, nende raamatusse paigutamine ning teksti ja kujutise ühendamine on minu kirg.
Lastele (raamatu)kunsti õpetades õpin ka ise pidevalt – see on dialoog, milles kasvame koos.
Lõpetasin 2017. aastal Tallinna Ülikooli kunstiõpetuse magistriõppe. Alates 2014. aastast juhendan Eesti Lastekirjanduse Keskuse kunstikambrit. Olen illustreerinud üle kahekümne raamatu ja loonud mitmeid autoriraamatuid, mille seas on lastele kunstist rääkivad pildiraamatud „Mina olen kunstnik“, „Igaüks teeb isemoodi kunsti“ ja „Mina olen illustraator“, aga ka sõnatud raamatud nagu „APPI!“, „Ma ei karda!“ ja „Kus sa? Mis sa?“.
Soovin, et minu raamatud pakuksid äratundmisrõõmu, kaasamõtlemise võimalust ja loovuse sütitamist – nii väikestele kui ka pisut suurematele lastele.
Agnes Liiv
Minu tee laste ja loomingu juurde on olnud käänuline – täis sisemisi otsinguid ja eluõpetusi, mis on kujundanud minust õpetaja, kes väärtustab iga lapse kordumatust. Olen töötanud lastega 26 aastat – see pole olnud lihtsalt töö, vaid kutsumus. Kalamajas asuvas loovstuudios Maru Karu kohtuvad kunst, eneseareng ja siiras inimlik puudutus.
Minu haridustee kulges läbi rahvusliku käsitöö, väikeettevõtluse, pedagoogika ja kunstiõpingute. Olen õppinud Tallinna Kergetööstustehnikumis ja Tallinna Ülikoolis ning saanud väärtuslikke õppetunde ka elult endalt. Kunstitund ei piirdu minu jaoks tehnikate õppimisega – see on ruum, kus laps saab olla tema ise, eksida ja katsetada, unistada ja ennast väljendada ka siis, kui sõnadest jääb puudu.
Loovtöös põimin rahvusliku käsitöö mõjutusi ja käelisi oskusi tänapäevase lapse maailmaga. Julgustan lapsi tegema oma valikuid ja usaldama oma sisetunnet. Olen töötanud Meero Muusikus, Kumu kunstimuuseumis ning mitmetes loomeprojektides, kus olen loonud keskkondi, mis toetavad lapse loovust. Oma stuudio loomine oli minu jaoks oluline samm – koht, kus saan tegutseda oma väärtuste järgi.
Tänaseks tegutsen koos oma pojaga ja usun, et loome midagi tähenduslikku. Olen veendunud: iga laps väärib paika, kus ta saab tunda, et on nähtud, hoitud ja oluline. Stuudio Maru Karu on just selline koht.
Kristi Laanemäe
Olen haridusuuendamise kiiksuga koolitaja ja õppematerjalide looja, kelle kirg on loovuse ja interdistsiplinaarsuse lõimimine õpetamisse. Oman magistrikraadi Eesti Kunstiakadeemiast uusmeedia ja kunstiõpetaja erialal. Minu teekond õpetajana sai alguse 1990. aastate alguses, kuid tõelise kutsumuse leidsin hariduse arendamise ja õpetajate toetamise kaudu. Tallinna Ülikoolis õpetasin tulevastele kunstiõpetajatele kunstiõpetuse didaktikat ning juhendasin põhipraktikat.
Olen juhtinud mitmeid haridusprojekte, sealhulgas kunstiõpetuse õppekava uuendamist SA Innove (HARNO) ja Haridus- ja Teadusministeeriumi koostööprojektides. Minu töö tulemusena on valminud õppematerjale, mis on pälvinud tunnustust, sealhulgas Haridus- ja Teadusministeeriumi peapreemia didaktilis-rakenduslike tööde kategoorias.
Üle kümne aasta olen täiendkoolitanud kunstiõpetajaid, kohanedes nende muutuvate vajadustega. Minu koolitused on hõlmanud nii joonistust, maali ja animatsiooni kui ka tehisintellekti kasutamist õpetamises.
Minu õpetamisfilosoofia põhineb usul, et õppimine on elukestev protsess ning õpetaja on samal ajal nii juhendaja kui ka õppija. Kunst on ülioluline osa inimkultuurist. Iga inimese elus, kellega kunst räägib ning mõtteid tekitab, on rohkem värve ja tähendust.
I kooliastme õpikuID KUJUNDAB:
Graafiline disainer, koorijuht, kunstnik, muusika- ja kunstiõpetaja
Olen interdistsiplinaarne loovprofessionaal, kellel on mitmekülgne haridus ja töökogemus nii kunstis, muusikas kui ka pedagoogikas. Olen lõpetanud Eesti
Kunstiakadeemia graafika (MA 2000) ja Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia dirigeerimise eriala (MA 2002). Lisaks olen täiendanud end järjepidevalt disaini, kunsti ja muusika valdkonnas.
Minu värvikirev teekond on kulgenud läbi erinevate kunstivaldkondade – graafika, graafilise disaini, dirigeerimise ja interdistsiplinaarsete kunstide – ning suunanud mind tööle ka laste ja noortega. Pean oma üheks südameasjaks kunsti, muusika ja disaini lõimimist hariduses.
Alates 2025. aastast töötan vabakutselise graafilise disainerina, muusika- ja kunstiõpetajana ning osalen õpikute kujundamises ja koostamises. Varasemalt olen üle kahe aastakümne töötanud Eesti Kunstimuuseumi graafilise disainerina, juhtinud mitut koori, viinud läbi laste ja noorte töötubasid Eestis ning välismaal, osalenud rahvusvahelistes kunstiprojektides ja näitustel.
Olen pälvinud tunnustust ja auhindu kunstiprojektide ja raamatukujunduste eest, sealhulgas auhinnad „25 kauneimat Eesti raamatut“ ja Eesti Rahvusraamatukogu eriauhind Kuldraamat.
Oma töös kombineerin kõiki oma seniseid kogemusi – kunst ja muusika on võimsad vahendid lapse arengu toetamiseks. Usun, et interdistsiplinaarne lähenemine aitab avastada oma ainulaadseid andeid ning õppida maailma nägema loomingulise pilguga.